Autojen ajovaloissa käytetään erilaisia polttimoita, joista yleisimpiin kuuluvat nykyään H4 ja H7.
Eri polttimotyyppien ominaisuudet ja erot eivät ole kaikille selviä. Tässä artikkelissa kerromme, miten eri polttimotyypit sekä H4- ja H7-polttimot eroavat toisistaan.
Auton ajovalojen perusteet
Autossa voidaan käyttää erilaisia valoja, joihin kuuluvat ajovalot, auton takavalot sekä suuntavilkut sekä vapaavalintaisesti myös lisävalot. Auton keulassa sijaitsevien ajovalojen tehtävä lienee useimmille selvä, mutta kerrataan sen lyhyesti: valojen tarkoituksena on sekä parantaa auton kuljettajan ajonäkyvyyttä että tehdä autosta helpommin havaittava muille autoilijoille. Ajovalot ovat pakolliset kaikissa moottoriajoneuvoissa ja Suomen lain mukaan niiden on oltava jatkuvasti päällä ajon aikana vuoden- ja vuorokaudenajasta ja säästä riippumatta.
Ajovalojen tyyppi ja rakenne eroavat autosta riippuen, mutta pääsääntöisesti ne koostuvat polttimosta, joka sijaitsee heijastimella varustetun ajovaloumpion sisällä. Polttimoita voi olla yksi tai kaksi. Useimmissa nykyhenkilöautoissa käytetään yhtä ja samaa, yhdellä hehkulangalla varustettua ajovalopolttimoa sekä lähivalojen että kaukovalojen tuottamiseen, mutta monissa vanhemmissa autoissa ja eräissä uudemmissa premium-autoissa lähi- ja kaukovaloille on erilliset polttimot.
Jos sinulla on tarve asentaa ajovalopolttimot autoon, voit tehdä sen monessa tapauksessa itse. Eräiden tyyppien asennustöihin tarvitaan kuitenkin ammattilaista, mistä lisää alempana.
Polttimoiden tyyppejä ja ominaisuuksia
Ensimmäisissä ajovaloissa käytettiin laajalti öljylamppuja ja asetyleenikäyttöisiä kaasuvaloja. Sähkövalot alkoivat kuitenkin yleistyä jo 1900-luvun ensivuosikymmeninä. Aluksi niissä käytettiin erillisiä dynamoita, mutta myöhemmin valot yhdistettiin osaksi auton sähköjärjestelmää ja niitä alettiin asentaa erillisten ajovaloumpioiden sisään. 1960-luvulta lähtien autoissa on ollut halogeenipolttimoita, 1990-luvulla kuvaan tulivat kaasupurkaus- eli HID-valot, ja 2000-luvun alusta lähtien LED-valot.
Nykyautoissa käytetään halogeeni-, xenon- ja LED-valoja. Alla olevasta taulukosta voit lukea niiden tavallisista ominaisuuksista. Huomaathan, että poikkeukset ovat mahdollisia.
Ominaisuus |
Polttimon tyyppi |
||
Halogeeni |
Xenon |
LED |
|
Toiminta perustuu |
Hehkulanka |
Kaasupurkaus |
Puolijohde |
Valoteho |
n. 700–900 Lm (lähivalot), n. 1 200–1 500 Lm (kaukovalot) |
n. 3 000–4 000 Lm |
tavallisesti n. 3 000–4 000 Lm, mahdollisesti jopa 6 000 Lm |
Valon väri |
kellertävän vaalea |
sinertävän vaalea, sininen |
valkoinen |
Käyttöikä |
400–1 000 tuntia |
2 000–10 000 tuntia |
jopa 40 000 tuntia |
Hintataso |
Edullinen |
Keskihintainen |
Kallis |
Lämmöntuotto |
Korkea |
Melko korkea |
Vähäinen |
Vaihto |
Yleensä helppoa tehdä itse |
Ammattilaisten tehtävä |
Ammattilaisten tehtävä |
Huomaa, että monilta LED-ajovaloilta on puuttunut viime vuosiin asti niiden käytön salliva E-hyväksyntä. Euroopan talouskomission uudehkon linjauksen perusteella LEDit voi kuitenkin asentaa yhä useampaan autoon. Selvitä ennen LED-ajovalojen ostamista niiden referenssiluku ja asennuskelpoisuus ajoneuvoosi.
H4- ja H7-polttimot: Erot
Olet varmasti ajovalopolttimoita etsiessäsi törmännyt koodeihin H4 ja H7. Molemmilla termeillä viitataan kirkkaisiin ajovalopolttimoihin, jotka ovat perinteisesti olleet halogeenikäyttöisiä. Miten nämä sitten eroavat toisistaan?
H4-polttimossa eli kaksoislankapolttimossa on kaksi hehkulankaa, joista toista käytetään lähivalojen kytkemiseen ja toista kaukovalojen kytkemiseen. H4 on kaikista perinteisin ja yleisin polttimotyyppi, jota käytetään sellaisissa ajovaloissa, joissa on paikka vain yhdelle polttimolle ja vain yksi heijastava pinta.
H4:ää uudenaikaisemmassa H7-polttimossa on vain yksi hehkulanka, joten niitä on asennettava ajovaloihin kaksi kappaletta: yksi lähivalojen kytkemistä varten ja yksi kaukovalojen kytkemistä varten. Toisin sanoen ajovaloissa on oltava kaksi polttimopaikkaa ja molemmille omat heijastinpinnat. Polttimon kantojen ja toimintalogiikan erojen vuoksi H4- ja H7-polttimoita ei voi vaihtaa päittäin.
H4 vs. H7: Ominaisuuksien vertailua
Vaikka H4- ja H7-polttimot eivät ole keskenään vaihdettavissa ja niiden toimintaperiaatteessa on merkittäviä eroja, polttimotyyppien vertailu on mahdollista. Alta voit lukea tiivistetyn yhteenvedon H4- ja H7-polttimoiden eroista.
Ominaisuus |
H4 |
H7 |
Teknologia |
Perinteinen |
Uusi |
Hehkulankoja |
Kaksi |
Yksi |
Lähi- ja kaukovalojen välillä vaihtaminen |
Kytkettynä voivat olla kerrallaan joko lähi- tai kaukovalot |
Lähi- ja kaukovalot voidaan tarvittaessa kytkeä päälle samanaikaisesti |
Valaistusteho |
Tavanomainen |
Ym. syystä korkeampi |
Polttimopaikkoja |
Yksi |
Kaksi |
Hintataso |
Tavanomainen |
Korkeampi |
Lopuksi
Tiivistettynä voisi todeta, että vain yhtä hehkulankaa käyttävät H7-polttimot edustavat uudempaa teknologiaa, ja ne ovat yleisiä uusissa autoissa. H4 on teknologisesti perinteisempi polttimotyyppi.
Ajonäkyvyyden ja näin liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää valita autoon polttimo, joka täyttää vähintään laissa asetetut vähimmäisvaatimukset. H4- tai H7-vertailua merkittävämmässä roolissa onkin polttimon tyyppi. Jos xenon- tai LED-ajovalot voidaan asentaa autoosi, voit saada ajovaloistasi hyvinkin kirkkaat.
TOP-tuotteet aiheesta: