Imusarjan vikoja
- Ruoste;
- mekaaniset vauriot ja imusarjan epämuotoisuudet;
- normaali kuluma;
- Imusarjan nastojen epämuotoisuudet.
Merkkejä viallisesta imusarjasta
- Moottorista lähtevät oudot äänetstrange noises in the engine;
- Konepellin alla olevat pakokaasut;
- Lisääntynyt polttoaineen kulutus;
- Lambda anturin lukemat;
- Pakokaasun haju auton sisätilassa.
Imusarjan vikojen aiheuttajia
- Imusarjan paineenlasku;
- Äkilliset muutokset osan lämpötilassa;
- Joustinnivelen tärinä tai puuttuminen;
- Tiivisteiden vauriot tai kuluma;
- Imusarjan kiinnikkeiden vauriot ja kuluma.
Diagnosointi
Arvioidaksesi pakoputkiston imusarjan kuntoa osa tulee ensin irrottaa. Aluksi tarkistetaan osan muoto, ja että esiintyykö osassa mekaanisia vaurioita. Seuraavaksi kiinnikkeiden tiukkuus. On myös tärkeää tarkistaa järjestelmän tiiviys pakoputkiston vuotojen ehkäisemiseksi. Yksityiskohtaisempaan tarkistukseen osa tulee tarkastaa erityisalustalla tietokone diagnosoinnin avulla.
Valuraudasta valmistetun imusarjan elinkaari on noin 3 vuoden pituinen. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut versiot voivat kestää jopa 7 vuotta jos niihin ei tule muita vaurioita, sillä ne eivät ruostu.
Imusarjan korjaus ja vaihtaminen
Pienet vauriot ja viat voidaan korjata ilman että osaa tarvitsee vaihtaa. Pienistä reistä selvitään helposti hitsaamalla. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut imusarjat taas saattavat menettää kovuuttaan ja niistä voi tulla hauraampia. Osa saadaan takaisin alkuperäis muotoonsa hankaamalla. Lisäksi tämä varotoimenpide pidentää myös osan elinkaaren pituutta. Imusarja tulee vaihtaa, jos siinä esiintyy ruostumisesta johtuvia vaurioita.
Pakosarja —