Pää-äänenvaimentimen vikoja
- Äänenvaimentimen mekaaniset vauriot;
- Kiinnikkeiden ja yhdistyksien löystyminen;
- Tiivisteiden kuluma, paikoiltaan lähteminen, tai vauriot;
- Järjestelmän eristeiden vaurioituminen;
- Rei’itettyjen putkien tai ääntäeristävän materiaalin kuluma tai vauriot.
Merkkejä pää-äänenvaimentimen viallsesta toiminnasta
- Pakoputkiston kova äänentaso;
- Pakokaasu tulee pakoputkiston lisäksi myös muista paikoista;
- Merkittävä moottoritehon menetysr.
Pää-äänenvaimentimen vikojen aiheuttajia
- Onnettomuuksista tai törmäyksistä syntyneet vauriot;
- Osan elinkaaren loppumine;
- metallin ruostuminen;
- Huonolaatuisen polttoaineen käyttö;
- Äänenvaimenninta tukevien vaimentimien rikkoutuminen.
Diagnosointi
Alumiini äänenvaimentimen keskimääräinen elinikä on noin 2-3 vuotta. Sen käyttö ei ole suositeltavaa tämän jälkeen, sillä tukkiutuneet reikäputket voivat vaikuttaa pakokaasujen kulkua, joka luo ylimääräistä paineta järjestelmään ja saa moottorin ylikuumenemaan.
Pakoputkiston kunto tulisi tarkistaa joka 50000 km välein. Kuluttavalla ajotyylillä tai huonolaatuisilla teillä ajaessa tarkastuksia tulisi tehdä hieman useammin.
Pää-äänenvaimentimen korjaus ja vaihtaminen
Ulkokuoren pienet reiät tai vauriot voidaan korjata hitsaamalla. Tämä on kuitenkin vain väliaikainen ratkaisu, sillä osa tulisi silti vaihtaa.
Vaihtaaksesi viallisen osan, sinun tulee irrottaa äänenvaimentimen kiristys ruuvi ja katalysaattorin kiinnike. Sen jälkeen sinun tulee irrottaa äänenvaimentimesta sen tiivisteet, ja tukikehikko ja vaimentimet. Tämä toimenpide ei vaadi erikoistaitoa, mutta pakoputkiston oikeanlainen toiminta on riippuvainen äänenvaimentimen oikeanlaisesta asentamisesta.
Varmista möys että asennettu äänenvaimennin on asetettu oikein tukikehikkoonsa ja vaimentimiinsa, ja että se ei ota kiinni atuon järjestelmien muihin osiin. Toimiessaan osa on hyvin kuuma ja voi polttaa käsijarrun vaijerin eristeen rikki monien muiden asioiden lisäksi.
Äänenvaimennin —