Pyörännapa yhdistää auton pyörät sen vetoakseliin, minkä vuoksi se on pyöräkokoonpanon tärkein yksittäinen osa.
Tässä artikkelissa ensin selitämme, mikä pyörännapa oikeastaan on ja mikä sen toimintaperiaate on, ja sen jälkeen kerromme yleisimpiä pyörännapaan liittyviä oireita ja vikoja. Lopuksi annamme ohjeita osan vaihtamiseen.
Mikä on auton pyörännapa?
Pyöränvanteen kiinnityspinnalla sijaitsevan pyörännavan tehtävänä on yhdistää ajoneuvon pyörä vetoakseliin. 1990-luvun jälkipuoliskolta lähtien valmistetuissa autoissa pyörännapa on useimmiten joka pyörällä. Sitä ennen valmistetuissa autoissa niitä löytyi kaikilta pyöriltä vain etuvetoisissa autoissa. Pyörännapoja käytetään nykyään kaikenlaisissa moottoriajoneuvoissa.
Alumiinista ja teräksestä valmistettuun pyörännapaan pääsee käsiksi vain irrottamalla pyörän, jarrulevyn ja jarrusatulan. Pyörä on kiinnitetty jarrulevyn puolelta pyörännapaan pulteilla. Auton pyöränlaakerit ovat merkittävä osa pyörännavan kokoonpanoa, sillä ne varmistavat pyörien hiljaisen ja tehokkaan pyörimisen.
Pyörännavan tärkein tehtävä on pitää pyörä kiinnitettynä ajoneuvoon ja mahdollistaa auton turvallisen ohjaamisen ja pyörien kääntymisen. Ilman pyörännapaa voiman välitys auton pyörille ei olisi mahdollista eikä auto pääsisi liikkumaan. Pyörännavassa on nopeusanturi, jonka antamiin tietoihin auton lukkiutumattomien jarrujen toiminta perustuu. Sen vuoksi pyörännapa on erittäin tärkeässä roolissa lukkiutumattomien jarrujen toiminnan kannalta. Ajonvakautusjärjestelmä käyttää myös pyörännavalta saatuja tietoja.
Auton pyörännapa: oireet ja viat
Yleisimpiä pyörännapaan liittyviä vikoja ja oireita ovat seuraavat:
- Vinkuva ääni. Pyörännavan kulumisesta tai viasta voi kertoa metallinen kirskuva tai vinkuva ääni. Sen saattaa aiheuttaa myös pyörännavan laakerin vääntyminen tai puutteellinen voitelu.
- Nakuttava ääni. Kiihdyttäessä voimistuva nakuttava ääni saattaa olla saattaa olla merkki jarrujen liikkumisesta tai pyörännavan viasta. Se johtuu yleensä laakerin rikkoutumisesta tai osien löystymisestä.
- Löysä pyörännapa. Vääränlaiset kiinnikkeet, kiinnikkeiden tai itse pyörännavan kuluminen tai kosteuden ja lian pääsy pyöränlaakereille voi johtaa kokoonpanon löystymiseen.
- Pyörännapa kuumenee. Pyörännavan merkittävä kuumeneminen voi johtaa laakerien vaurioitumiseen. Jarrut ovat yleinen syy pyörännavan kuumenemiseen, sillä jarrusatula on altis jumiutumiselle. Jos jarrusatula jumiutuu, sen aiheuttama ylimääräinen kitka kuumentaa koko kokoonpanoa. Myös pyörännavan tiukkuus tai sen laakereiden jumiutuminen voivat olla syynä ylikuumenemiseen.
- Heikentynyt ohjattavuus. Kaikkien pyörännavan vikojen oireena on yleensä heikentynyt ohjattavuus, mikä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita tien päällä.
- Heiluva pyörä. Jos pyörännavan osat ovat löysällä tai itse navassa on vikaa, siihen kiinnitetty pyörä voi heilua.
- ABS-jarrujen ongelmat. Pyörännavan ja sen laakerin kunto on ratkaisevassa osassa ABS-jarrujen toiminnan kannalta, vaikka se ei suoranaisesti olekaan osa lukkiutumattomien jarrujen järjestelmää. Jos pyörännavan laakeri on niin vaurioitunut, että ABS:n signaali katkeaa pyörän heilumisen vuoksi, ABS saattaa mennä vikatilaan.
- Raskaalta tuntuvat jarrut. Jos pyörännapa on vaurioitunut, se saattaa saada aikaan heiluvaa liikettä jarrulevyssä. Kun kuljettaja jarruttaa, jarrusatulan mäntä työntyy takaisin, minkä vuoksi jarruttaminen voi tuntua raskaalta ja ajoneuvo voi myös puoltaa. Jarrulevy ja -palat, auton pyörännapa ja jarrusatulan mäntä kannattaa siis aina tarkistaa, jos huomaat muutoksia jarrupolkimen tuntumassa.
- Ajonvakautusjärjestelmän ongelmat. Vaurioituneet navan laakerit voivat aiheuttaa toimintahäiriöitä elektronisessa ajonvakautusjärjestelmässä.
- Tärisevä ohjauspyörä. Syynä ohjauspyörän tärinään on usein jarrujen vika, mutta myös pyörännavan laakerien riittämätön voitelu tai vaurioituminen saattavat aiheuttaa tärinää. Ohjauspyörä saattaa täristä erityisesti sitä käännettäessä.
Huomaa! Ajaminen voi olla vaarallista, jos pyörännavassa on vikaa. Mikäli koko kokoonpano halkeaa ajettaessa, voi pyörä pahimmillaan lähteä irti. Oireiden syyn selvittämisessä ei kannata siis viivytellä, ja osa kannattaa korjata tai vaihtaa uuteen pikimmiten.
Auton pyörännavan vaihto ja hinta
Mikäli auton pyörännapa on vioittunut, on se vaihdettava uuteen. Osan vaihtaminen itse on yleensä melko vaivatonta. Alla on kuvattuna yleisluontoinen pyörännavan vaihtotoimenpide, mutta tarkemmat vaihto-ohjeet kannattaa aina tarkistaa auton ohjekirjasta. Varmista myös, että uusi osa, esimerkiksi pyörännapa RIDEX on yhteensopiva autosi kanssa.
- Irrota pyörä.
- Poista pyörännapa vetoakselin nivelestä. Käytä tarvittaessa apuna irrotusöljyä tai läpäisevää öljyä sekä iskutyökalua kuten vasaraa.
- Tarkista, missä kunnossa vetoakseli ja sen nivet ovat. Tarvittaessa vaihda myös ne uusiin.
- Tarkista lisäksi jarrun osien ja jarrusatulan kunto. Vaihda ne uusiin tarvittaessa.
- Puhdista kaikki osat.
- Asenna uusi pyörännapa. Kiinnitä se vetoakselin niveleen ja kiristä kaikki kiinnikkeet valmistajan suosittelemaan momenttiin.
- Tarkista, että osa toimii, kuten sen pitäisi.
Vinkki! Uuden pyörännavan ostaminen verkosta on vaivatonta. Pyörännavan hinta on noin 100–300 euroa riippuen auton merkistä ja mallista sekä navan tyypistä.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: