Vesipumpun viat
- Kylmäainevuodot;
- Laakerien kuluma;
- Juoksupyörän vauriot;
- Ajohihnan kuluma.
Merkkejä vesipumpun viallisesta toiminnasta
- Auton moottorin ylikuumeneminen;
- Pumpun hihnapyörän takaiskut;
- Laakerien oudot äänet moottorin ollessa käynnissä;
- Vesipumpun äänet;
- Voitelu ja kylmäaineiden tuoksu konepellin alla;
- Riitämätön jäähytysnesteen kierto.
Vesipumpun vikojen aiheuttajia
- Juoksupyörän vääränlainen asentaminen;
- Moottorin jatkuva kuormittaminen;
- Auton käyttö vaikeassa maastossa, ruuhkissa, ja huonoissa ilmasto-olosuhteissa;
- Huonolaatuisen kylmäaineen käyttö;
- Järjestelmän vuodot.
Diagnosointi
Mikäli huomaat että lämpötilamittarin enula on paljon korkeammalla kuin keskimäärin ajaessa, sinun tulisi kääntää lämmitin täydelle teholle. Pysäytä auto lyhyen ajankuluttua, sammuta moottori, ja kosketa jäähdytintä. Jos se on lämmin, se tarkoittaa että autosi vesipumppu on viallinen. Mikäli pumpun ajohihnan lämpötila on normaalia korkeampi, vika on paikannettu ja tämä osa on käyttökelvoton. Toinen helppo keino vesipumpun kunnon tarkistamiselle on käynnistää auto ja antaa sen olla tyhjäkäynnillä, ja samanaikaisesti nipistäen ylempää jäähdytin letkua, ja sitten päästää irti. Jos tunnet että kylmäainetta työntyy letkussa, pumppu on kunnossa. Helpoin tapa kunnon tarkistamiselle on tarkastaa huolellisesti. Jos auton alla ilmenee näkyviä märkiä läikkiä, se tarkoittaa että autosi pumppu on viallinen, ja jos läikät ovat vihreitä, ne ovat vuotanuttta kylmäainetta.
Vesipumpun korjaus ja vaihtaminen
Vesipumppu tulisi vaihtaa joka 90,000 km välein. Vaihtaaksesi pumpun, sinun tulee:
- Valuttaa vanha jäätymisenestoaine pois;
- Poistaa jakohihna;
- Irroittaa kolme ruuvia jotka kiinnittävät pumpun moottorinlohkoon;
- Irroittaa pumppu.
Suoritaaksesi korjaukset ja osan vaihtamiset, ota yhteyttä huoltamoiden ammattilaisiin.
Jakohihna ja vesipumppu —