
ALFA ROMEO Alatukivarsi
laadukkaita Alatukivarsi Top ALFA ROMEO mallit
Haussa Alatukivarsi ALFA ROMEO?
- Alfa Romeo 159 939 Alatukivarsi 9/2005 - 12/2012
- Alfa Romeo 159 Sportwagon Alatukivarsi 3/2006 - 12/2012
- Alfa Romeo Giulietta 940 Alatukivarsi 4/2010 - ...
- Alfa Romeo 147 937 Alatukivarsi 11/2000 - 12/2010
- Alfa Romeo 156 932 Alatukivarsi 9/1997 - 9/2005
- Alfa Romeo Mito 955 Tukivarsi 9/2008 - ...
- Alfa Romeo Giulia 952 Tukivarsi 10/2015 - ...
- Alfa Romeo 156 Sportwagon Tukivarsi 1/2000 - 5/2006
- Alfa Romeo GT 937 Tukivarsi 11/2003 - 9/2010
- Alfa Romeo 166 936 Tukivarsi 9/1998 - 6/2007
- Alfa Romeo Brera Alatukivarsi 1/2006 - 5/2011
- Alfa Romeo GTV 916 Alatukivarsi 9/1994 - 10/2005
- 164 (164) Alatukivarsi 1/1987 - 9/1998
- Alfa Romeo 162B Alatukivarsi 5/1985 - 12/1992
- Alfa Romeo Spider 916 Alatukivarsi 9/1994 - 4/2005
Valmistajaluettelo
Alatukivarsi ja muita suosittuja ALFA ROMEO varaosia
Minkä tyyppiset jousituksen tukivarret sopivat Alfa Romeo -autoihin?
Osan tyyppi riippuu ajoneuvon valmistusvuodesta ja mallista. Nämä autot on pääsääntöisesti varustettu alumiinista tai valuraudasta valmistetuilla pitkittäis- ja tukivarsilla. Tukivarret voivat olla kiinnitystyypistä riippuen suorat tai A-tyyppiä, joka tunnetaan myös nimellä kolmiotukivarsi. Ensin mainituissa on kaksi kiinnityskohtaa, jälkimmäisissä kolme. Asennuspaikasta riippuen käytetään ylempiä ja alempia tukivarsia.
Mitä eroa on teräksisillä ja seoksesta valmistetuilla osilla?
Teräsosat ovat helppoja huoltaa ja ne on mahdollista korjata. Niitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa jousituksen toimintahäiriöiden sattuessa. Kokoonpanon käytön jatkamiseksi riittää, että asennetaan uudet holkit ja pallonivel. Nämä osat ovat alttiita korroosiolle.
Keveydestään johtuen seososat eivät lisää ajoneuvon painoa eivätkä ne vaikuta jousituksen jäykkyyteen. Ne ovat korroosionkestäviä, mutta niillä on lyhyt käyttöikä, eikä niitä voi korjata. Jos tällainen osa rikkoutuu, tulisi se vaihtaa kokoonpanona.
Mistä tietää, tarvitseeko Alfa Romeon jousituksen tukivarret vaihtaa?
Vian voi havaita epäsuorista oireista. Etutukivarren hajoamiseen voivat viitata seuraavat:
- auton puoltaminen;
- kiihtynyt tai epätasainen renkaiden kuluminen;
- vaikea ohjattavuus;
- erikoiset äänet maastoajossa ja ohjattaessa.
Rikkoutuneen takatukivarren oireita:
- koliseva ja kirskuva ääni ajon aikana;
- auton korin heilunta ohjauksen aikana.
Vieraile huoltamolla, jotta osan toimintahäiriö voidaan diagnosoida oikein.
Mitkä tekijät vaikuttavat näiden osien käyttöikään ja kuinka sitä voi pidentää?
Keskimääräinen käyttöikä on 150 000–200 000 kilometriä. Se saattaa lyhentyä seuraavista syistä:
- auton käyttäminen maastossa;
- aggressiivinen ajotyyli;
- ajaminen kuluneilla holkeilla ja pallonivelillä sekä vialliset iskunvaimentimet.
Jotta osat kestäisivät pidempään, vältä ylikuormittamasta kokoonpanoa sallitun rajan yli. Varmista, että vaihdat holkit ja kiinnikkeet ajoissa.
Voinko vaihtaa Alfa Romeon jousituksen tukivarret itse?
Jätä tämä toimenpide huoltamon asiantuntijoille. Vaihtoprosessi on melko työläs ja vaatii erikoislaitteita, kuten työkalun holkkien ja pallonivelten poistamiseen. Huomioi, että kumi-metalliholkkien kiinnikkeet tulee kiristää vain silloin, kun auto on tasaisella alustalla. Jos tämän tekee nostetulle autolle, hajoavat ne nopeasti.
Pitäisikö nämä osat vaihtaa akselille pareittain?
Kyllä, ne pitäisi. Jos yksi akselin osista on rikki, on molemmat vaihdettava. Asiantuntijat suosittelevat kaikkien osien vaihtamista kerralla, jos mahdollista. Muuten kuluneet osat saattavat nopeuttaa uusien osien kulumista.