Sytytysjohto
Sytytysjohtimien vikoja
- mekaaniset vauriot;
- rikkoutuminen;
- kontaktipintojen hapettuminen;
- Loppuun kuluminen.
Merkkejä sytytysjohtimien vioista
- Virtavuodot;
- Jännite ylittää johtimien sallitun määrän;
- Moottorin toimintavaiheiden heitot;
- Moottoritehon menetys;
- Palaneen eristeen haju auton sisätiloissa;
- Sytytystä ei tapahdu.
Sytytysjohtimien vikojen aiheuttajia
- Kosteuden pääsy aukinaisten kontaktien sisälle;
- Avoin virtapiiri;
- Huonolaatuisten varaosien ja sähköjohtimien käyttö;
- Eristeiden vauriot;
- Vialliset sytytyspuolat tai tulpat.
Diagnosointi
Sytytysjohtimien vikojen paikantaminen ilman erikoislaitteita on mahdotonta. Voit kuitenkin itse arvioida niiden ulkoisen kunnon. Jos johtimien eristeissä esiintyy noen tai palamistuotteiden jäämiä, tai selviä vaurioita, ne tulisi vaihtaa välittömästi.
Jos et jostain syystä pysty havaitsemaan vaurioita ulkoisesti, on tärkeää viedä auto huoltamolle arvioitavaksi. Kaikki sytytyspuolat ja tulpat tarkastetaan johtimien yhteydessä. Voit käyttää voltti tai ampeerimetriä sähköpiirin jännitteen ja johtimien vastuksien mittaamiseen. Jos arvoissa ilmenee pientäkin poikkeamaa normaaleista arvoista, johtimet tulee vaihtaa.
Johtimien kunnon arvioinnille ei ole mitään erityisiä ohjeita. Niiden toiminta tarkastetaan suunnitellussa sytytysjärjestelmän kunnon tarkastamisessa, joka tulisi tehdä joka 30000-40000 ajokilometrin välein.
Sytytysjohtimien korjaus ja vaihtaminen
Sähköjohtimia ei voida korjata. Lisäksi niiden alhainen hinta tekee vaihtamisesta helppoa. Johtojen yhdistäminen itse on mahdollista, mutta tällöin sinun tulee tietää tarkkaan mitä teet. Korjaamolla tämä homma saadaan tehtyä 15 minuutissa. Johtimien suositellut vaihtoajankohdat niiden kunnosta riippumatta ovat 2-3 vuotta.
Tulpanjohdot —