Moottori öljyn paineanturin vikoja
- osan mekaaniset vauriot
- anturi osien saastuminen, öljyyntyminen, ja kuluma
- anturin ja lampun yhdistävien johtojen rikkoutuminen
- oikosulut
- sähköisien napojen hapettuminen
- anturin sähköpaikan vaurioituminen
- sulakkeen palaminen
- kaltevuus putkessa, jossa öljy pääsee anturiin (mekaanisissa laitteissa)
- osan väärinkäyttö
Merkkejä öljyn paineanturin vioista
- “tarkkaile öljynpainetta” merkkivalon palaminen kojelaudalla (kun järjestelmän öljyn taso pysyy samana)
- öljyn paine heittelee 0,65-2 bar lukemalla tyhjäkäynnillä
- öljynpaine ylittää 4,5-6,5 bar lukemat kovilla nopeuksilla
Moottoriöljyn paineanturin vikatoimintojen aiheuttajia
- iskut
- järjestelmän liiallinen jännite
- käyttöohjeiden ja suositusten laiminlyönti
- kosteuden ja lian vaikutukset
- auton jatkuva käynnistäminen kylmällä moottorilla
- huonolaatuisen tai korkean viskositeetin omaavan öljyn käyttö
Öljyn painenanturin diagnosointi
Tarkastaaksesi öljyn paineanturin vaurioiden varalta, sinun tulee irroittaa laite moottorista ja kiinnittää se manometriin. Näin saat mitattua moottori öljyn paineen. Jos paine ylittää 0.65 baria tyhjäkäynnillä ja kasvaa nopeuden kanssa, anturi on vaurioitunut. Tämän jälkeen sinun tulee tutkia sähkökierto oikosulkujen ja vaurioiden varalta. Jos siinä ei ilmene vaurioita, sinun tulee vaihtaa koko laite ja sen osat.
Moottoriöljyn paineanturin vaihtaminen ja korjaaminen
Korjauksessa ja huollossa, puhdista anturin kiinnitys reiän vieressä oleva pinta, ja vaihda kulutusosat, mukaanlukien nestemäinen tiiviste. Älä käytä teräviä esineitä osan puhdistamiseen vahinkojen välttämäsiseksi.Mikäli tarkastuksessa ilmenee että itse anturissa on vikatoimintoja, vain anturi tulee vaihtaa.
Asentaaksesi uuden osan, sinun tulee:
- irroittaa konepellin alaosa
- Irroittaa anturin paikka ja irroittaa osa
- irroittaa vanhanestetiiviste irti anturinsta yhdessä sen kiinnityspaikan kanssa
- lisää pienimäärä neste tiivistettä anturin kierteisiin, ja aseta se paikoilleen.
Öljynpainekytkin —