Lisävalot varten
Lisävalojen vikoja
- Mekaaniset vauriot
- valo on himmeä tai valoa ei synny ollenkaan
- palaneet johdot tai oikosulku
Merkkejä lisävalojen vioista
- Valosääteen epämuotoinen muoto ja taittumiskulma
- osat eivät pysy paikoillaan
- halkeamat osan pinnalla
- Lasin hankaaminen tai palaminen
Lisävalojen vikojen aiheuttajia
- Lampun polttimon ja pistokkeen väärä sijainti toisiinsa nähden
- huonolaatuiset osat
- käyttösuositusten laiminlyönti
- polttimon palaminen
- Kiinnikkeiden löysyy
Lisävalojen vikatoimintojen diagnosointi
Ennen tarkastusta sinun tulee asettaa auto tasaiselle pinnalle, ja pyörien tulee olla yhdensuuntaiset tiehen nähden. Sen jälkeen tarkastelet lisävaloja. Lampun lasin tulee olla siisti ja läpinäkyvä, pienet naarmut ovat sallittuja, mutta halkeamat ei.
Valon menetyksen yhteydessä usein myös lampun hehkulanka palaa loppuun. Tällöin on tärkeää testata lampun toiminta ja käyttää sitä apuna lisävalojen tarkastuksessa. Jos valoa ei tule ollenkaan, se on merkki johtojen tai pistorasian vioista.
On myös tärkeää tarkastaa etuvalon kulma, mikäli osa ei ole vaurioitunut. Sen ideaalinen kohta on määritetty auton korissa, tietolevyssä auton korin edessä, tai yleisessä tietolevyssä, joka sijaitsee yhdessä auton ovista.
Lisävalojen korjaus
Osien jatkuva paikoiltaan pois lähteminen on merkki huonolaatuisista osista. Joissakin tapauksessa kuitenkin osan seinämien paksuus voi olla syypäänä tähän. Tällöin on tärkeää laittaa asennuskoloon erityistä vaahtoa, joka estää valoja irtoamasta ajon aikana.Aluksi vaahto sulatetaan dikloorietaanilla, joka ei vaikuta puskurin muoviin. Sen jälkeen kun tätä kovettuvaa ainetta on laitettu kiinnikkeisiin, osa tulee asentaa paikoilleen, ja jättää siihen 10 tunniksi.
Lisäjarruvalo —