Itsenäisen jousituksen nivelen vikoja
- asennuspaikkojen ja tiivisteiden kuluma;
- nivelen ruostuneisuus;
- kotelon halkeamat;
- joustavan renkaan kuluma;
- kotelon jousen venyminen.
Merkkejä itsenäisen jousituksen nivelen vioista
- Ohjauspyörän hidastunut kääntyminen ( kääntäminen vaatii enemmän vaivaa);
- koputtavat ja rätisevät jousituksesta kuuluvat äänet;
- kitinä ja rätinä ohjauspyörää käännetäessä;
- lisääntynyt korin tärinä kun autolla ajetaan kuopista.
Itsenäisen jousituksen nivelen vikojen aiheuttajia
- osan saastuminen;
- huonolaatuisten osien käyttö;
- huonolaatuinen tienpinta;
- mekaaniset vauriot;
- sisäänpäässyt kosteus.
itsenäisen jousituksen nivelen vikojen diagnosointi
Ensin osa tulee tarkastaa ruosteen ja mekaanisten vaurioiden varalta. Tämän jälkeenvoit testata sen kunnon kääntyen autolla hitailla nopeuksilla. Taustalla kuuluva ääni määrittää onko osa viallinen vai ei. Tehokkain tapa tarkistaa nivelen kunto auton ollessa tunkin varassa ilmassa. Auton pyörien tulee pyöriä ollessaa jousitusvaiheessa. Normaalisti pyörien tulisi olla tukevasti paikoillaan ja vastustaa pyörimistä. Äläkä unohda tarkastaa nivelen kumi paljetiivisteiden ja jousialuslevyjen kuntoa. Nämä osat ovat erityisen alttiita ruostumiselle.
Itsenäisen jousitusnivelen vaihtaminen ja korjaaminen
On hyvä pitää mielessä että diagnosoinnin jälkeen sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
- Ensimmäinen nivelten korjaus, esim. yrittää korjata niiden liikerata (muutama millimetri) pallonivelen ja nivelen kotelon välillä;
- Toinen on osan vaihtaminen.
Osa tulisi vaihtaa aina 40 tuhannen kilometrin välein. Vaihtaaksesi nivelen, sinun tulee irroittaa auton pyörä, löysätä nivelen mutteria ja kiinnike pultteja. Seuraavaksi sinun tulee asentaa vedin ja painaa pallonivel ulos jousitusvarresta. Tämän jälkeen sinun tulee vartta vältellen irroittaa vaihtoa vaativat osat. Sen jälkeen vain asennat uuden nivelen paikoilleen, laittaen ensiksi laadukkaan tiivisteen varren pinnalle.
Rättinivel —