Kaasuvaijerin vikoja
- vaijerin mutka tai ylijännitys
- jumiutuminen
- rikkoutuminen
- vaijeriytimen vaurio
Kaasuvaijerivikojen merkkejä
- nopea tyhjäkäynti;
- hidas tai tunnoton kaasu;
- polkimen painaminen vaatii ponnistusta
- polkimen hankaava tuntuma;
- voimansiirron tehon lasku
Kaasuvaijerivikojen syitä
- väärä kiristysaste
- käyttöehtojen ja -ohjeiden laiminlyönti
- heikkolaatuiset osat
Kaasuvaijerin vaihto uuteen
Kaasuvaijeri on tärkeä osa ruiskutusjärjestelmää. Turvallinen ajo riippuu kaasupolkimen toimivuudesta. Jos se pettää tai löydät siitä kulumia, se pitää vaihtaa. Muista, että tee-se-itse -korjaukset voivat johtaa vaijerivaurioon tai aiheuttaa kolarin. Ainoa hyväksyttävä kaasuvaijeriin liittyvä tee-se-itse -korjaus on vaijerin kiristyksen säätö. Toimenpiteet:
- tarkista vaijerin kiinnikkeet
- apauta takertumat ja vääntymät
- mittaa vaijerin liike kuristinvivun ääriasennoissa
- vertaa mittausta autonvalmistajan käyttöoppaassa antamiin tietoihin
- säädä liikkumavara valmistajan ohjeiden mukaiseksi säätöruuveilla
Kaasuvaijeri kannattaa suojavoidella sylinteriöljyllä. Ruiskuta öljy vaijeriin ja liikuttele sitä edestakaisin; toista muutama kerta. Tämä helpottaa kaasupolkimen työtä.
Kaasutinvaijerin vaihto uuteen
Toimenpiteet:
- Irrota vaijeri kaasupolkimesta
- Irrota ilmansuodatinkotelon putki
- Irrota vaijeri kaasuläpän puolelta
- Vedä vaijeri moottoritilasta
- Vaihda tilalle uusi vaijeri ja varo vahingoittamasta vaijerin suojusta
Huomio: vaijerin vaihto tehdään moottorin ollessa kylmä! Työ edellyttää jonkin verran osaamista, joten ellet ole varma, teetä työ korjaamolla.
Kaasuläpän vaijeri —