Höyrystimen vikoja
- Höyrystimen evien saastuminen;
- Valumaputken tukkiutuminen;
- Ruoste;
- mekaaniset vauriot
Merkkejä viallisesta höyrystimestä
- Korkeakosteus auton sisätilassa;
- Ikkunoiden huuuruntuminen voimakkaasti autolla ajaessa;
- Epämiellyttävä haju ilmastoinnin ollessa päällä;
- Tuloilman lämpötila ei muutu säädöstä huolimatta.
Höyrystimen vikojen aiheuttajia
- Liian runsas tai liian vähäinen kylmäaineen määrä järjestelmässä;
- Rasvan tai kosteuden pääsy järjestelmään;
- Höyrystimen pölyyntyminen tai tukkiutuminen;
- Ilmansuodattimen viat ja vauriot;
- Osan putkiston epämuotoisuus.
Diagnosointi
Höyrystimen ulkoisesta kunnosta näkee lähes suoraan toimiiko järjestelmä kunnolla vai ei. Mekanismin evien tulisi olla puhtaat, mutta ne voivat olla hieman pölyiset. Lisäksi sinun tulisi tarkistaa valumaputken kunto. Jos ilmastoinin höyrystin toimii normaalisti perusajoolosuhteissa ajaessa, putken läpi tulisi kulkea hieman vähemmän kuin 1 litra tiiivistynyttä nestettä.
Valuma järjestelmänpaksuus on 1.5-2mm, joten osa voi tukkiutua helposti. Sen kunto tulisi tarkistaa varsinkin silloin jos ilmansuodatin on vaurioitunut.
Lisäksi myös ulostulo ilman lämpötila tulee mitata. Sen tulisi olla 8-12 °C välillä, joka vastaa kylmäaineen oikeaa lämpötilaa, joka on 0-5 °C.
Yksi kuivaimen toimminan kannalta suurimmista vaaroista on bakteerien kasvaminen sen eviin. Mikäli sisätilassa esiintyvy epämiellyttävää hajua, tai muita merkkejä tästä, osa tulee huoltaa välittömästi, ja kuiivain ja koko ilmastointi järjestelmä tulee puhdistaa kemikaalien avulla
Kuivain on suunniteltu kestämään 5 vuoden ajan, mutta viallinen ilmansuodatin, tai huono ajo-olosuhteet voivat lyhentää sen elinkaaren pituutta merkittävästi.
Kuivaimen vaihtaminen ja korjaus
Yksi kuivaimen yleisimmistä vioista, jotka voidaan korjata ovat tukkiutuneet valuma putket ja kuivaimen evät. Pinnat ja putkistot putsataan erityisen puhdistusaineen avulla. Tämä voidaan toteuttaa ainoastaan silloin kun osassa ei ole mekaanisia vaurioita. Mekanismi tulee irroittaa kokonaan. Mikäli osassa on paljon halkeamia ja roikkuvia materiaalin paloja, mekanismi tulee vaihtaa. Korjaustyöt vaativat erikoisvarusteita järjestelmän Freon:in vuoksi.
Ilmastoinnin höyrystin —