Ohjaustehostimen pumpun vikoja
- nestevuoto ohjaustehostimen pumpussa;
- osan mekaaninen vaurio;
- normaali kuluminen ja rasitus;
- vialliset kiinnikkeet.
Pumpun epäkuntoisuuden merkkejä
- ohjauksen alhainen paine;
- ohjaustehostimen pumpun vinkuminen kääntyessä;
- ohjauspyörä kääntyy raskaasti;
- ohjauspyörän tärinä;
- ponnistus yhteen suuntaan kääntäessä eroaa toiseen suuntaan kääntämisestä;
- ohjausjärjestelmä ei toimi moitteettomasti;
- melu kasvaa kääntyessä;
- järjestelmä vinkuu ohjauspyörää ääriasentoon kääntäessä.
Apupumpun vikojen syitä
- pumpun hihnavedon kuluminen tai vaurio;
- ilmaa järjestelmässä;
- riittämätön tyhjäkäynti;
- riittämätön määrä nestettä järjestelmässä;
- ohjauksessa virhekytkentä;
- renkaiden epätasainen kuluminen
Vianjäljitys
Tarkista aluksi järjestelmän nestemäärä. Jos pinta on matalalla, lisää nestettä. Jos säiliötä pitää täyttää toistuvasti, tarkista liitokset ja pumppu vuotojen varalta.
Tarkista seuraavaksi pumpun kunto ja toiminta. Paras tapa on kytkeä ehjäksi tiedetty varaosa. Muista tarkistaa pumpun letkujen ja liitosten kunto.
Apupumpun korjaus ja vaihto uuteen
Jos epäilet järjestelmään päässeen ilmaa, se pitää pumpata pois. Jos järjestelmään on päässyt likaa, se pitää huuhdella kokonaan. Vika ei kuitenkaan välttämättä katoa huuhtelullakaan.
Pumpun vaihtamiseksi pitää ensin irrottaa apuhihna ja avata letkunkiristin. Työnnä kiristin sitten letkua pitkin ja irrota letku nokasta. Valuta neste sille varattuun astiaan. Avaa sitten kiinnityspultti ja irrota paineletku.
Mukavuuden kannalta nesteen poisto itse pumpusta suositellaan suoritettavaksi injektioruiskulla.
Ohjaustehostin —