Tukivarren pusla on pieni mutta merkittävä osa auton tukivartta. Puslan tehtävänä on joustaa ja vaimentaa tukivarren liikkeitä, mikä tekee ajosta tasaisempaa. Kun tukivarren pusla vaurioituu tai kuluu, se voi aiheuttaa useita oireita ja vaikuttaa ajoneuvon suorituskykyyn. Tässä artikkelissa tarkastellaan tukivarren puslan oireita, vaihtoprosessia ja vaihtoon liittyviä kustannuksia.
Tukivarren pusla: mikä se on
Auton jousituksessa ja vaimennuksessa hyödynnetään erilaisia puslia, joita voidaan osasta riippuen myös kutsua nimellä helat. Puslia käytetään erityisesti auton tukivarren ja iskunvaimentimien yhteydessä osana ajoneuvon akselistoa. Puslan perusrakenne on yksinkertainen, sillä se koostuu metallirungosta, jonka sisällä on vaimennusmateriaalia, kuten kumia, kumiseosta, polyuretaania tai nailonia. Vaimennusmateriaalin valinta vaikuttaa puslan jäykkyyteen.
Auton tukivarren puslat sijaitsevat sekä ala- että ylätukivarren ja niihin kiinnittyvien pulttien välissä sekä auton etu- että takaosassa. Niiden tehtävänä on pehmentää metalliosien välisiä liitoksia ja tehdä ne joustaviksi, mikä parantaa ajomukavuutta ja ajoneuvon ohjattavuutta. Puslat auttavat myös vaimentamaan melua ohjaamossa sekä hillitsemään ajoneuvon tärinää. Yleensä tukivarren puslat autoon myydään sarjoina, jotka soveltuvat kullekin ala- tai ylätukivarrelle, mutta niitä on myös saatavilla yksittäin.
Tukivarren puslan oireet ja viat
Tukivarren puslan oireiden tunnistaminen on tärkeää, sillä viat puslissa ovat hyvin yleisiä. Tyypillisiä merkkejä mahdollisista vioista ovat:
- Ajoneuvon puoltaminen tai epämiellyttävä tunne jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Tämä saattaa viitata pyörien suuntauksen ongelmiin, jotka voivat johtua tukivarren puslien kulumisesta tai viasta.
- Auton renkaiden epätasainen kuluminen tai väärä camber-kulma. Kuluneet puslat vaikuttavat pyörien suuntaukseen, mikä saattaa johtaa epätasaiseen tai yksipuoliseen renkaiden kulumiseen.
- Kolina kiihdytettäessä tai jarrutettaessa. Epätavallinen ääni voi olla merkki puslan kulumisesta, erityisesti jos kolinaa kuuluu auton etupäästä.
- Ohjaustuntuman muutos kaarteissa. Tukivarren puslat vaikuttavat merkittävästi ohjaustuntumaan erityisesti kaarreajossa, joten jos huomaat muutoksia ohjaustuntumassa, kannattaa puslat tarkistaa.
- Ohjauspyörän tärinä erityisesti kiihdytyksen aikana. Tärinä voi viitata siihen, että puslan vaimentavat ominaisuudet ovat heikentyneet.
- Epätasainen jarrutus. Vaikka pusla ei ole suoraan kytköksissä jarrutusjärjestelmään, akseliston ongelmat voivat näkyä myös epätasaisena jarrutuksena.
On tärkeää huomata, että vastaavat oireet voivat johtua myös muista jousituksen ja akseliston ongelmista, kuten iskunvaimentimien tai pallonivelten vioista.
Tukivarren puslien vaihto ja hinta
Tukivarren puslan vaihtaminen on melko vaativa ja aikaa vievä toimenpide, vaikka kokemusta autoharrastuksesta olisikin. Tämän vuoksi on yleensä suositeltavaa antaa tehtävä ammattilaisten hoidettavaksi. Ammattimekaanikko suorittaa vaihdon yleensä hydraulisia työkaluja, kuten Wallmek-työkalua, käyttäen.
Jos päätät kuitenkin vaihtaa tukivarren puslat itse, holkkeja, sopivan kokoisia kierretankoja ja prässiä voi käyttää apuna. Vaihtoprosessissa on huomattavia eroja automallista riippuen, joten usein parhaat vinkit vaihtoon löytää harrastajafoorumeilta. Vaikka yleisluontoista, joka automalliin sopivaa vaihto-ohjetta ei ole mahdollista antaa, muutama periaate on hyvä pitää mielessä.
- On tärkeää merkitä vanhojen puslien korkeus ja suunta tarkasti muistiin ennen vaihtoon ryhtymistä. Uusia heloja saattaa olla tarpeen säätää ja sovittaa useita kertoja.
- Uusien puslien on oltava täsmälleen sopivat, ja on otettava huomioon, että etu- ja takahelat sekä ylä- ja alahelat voivat olla keskenään erilaisia.
- On muistettava, että tukivarren puslat vaihdetaan yleensä sarjoina. Helojen vaihdon yhteydessä on usein tarpeen vaihtaa myös pallonivelet, joiden on myös sovittava täydellisesti autoon.
- Vaihdon jälkeen pyörät on suunnattava uudelleen ja niiden camber- ja aurauskulmat on säädettävä.
Itse helojen hinta liikkuu yleensä muutamissa kympeissä, mutta työn vaativuudesta johtuen korjaamoiden hinnoittelu sijoittuu yleisesti ottaen 300–600 euron välille. On suositeltavaa vertailla eri korjaamojen hintoja ennen päätöksen tekemistä.
Osien hankinnassa saattaa säästää ostamalla ne etukäteen verkosta. Osia voi etsiä auton VIN-koodin, rekisterinumeron tai osanumeron perusteella tai käyttämällä automerkin ja osan nimen yhdistelmää (esimerkiksi “Volvo V2 alatukivarren pusla").
Yhteenveto
- Tukivarren pusla on pieni osa, jonka tehtävänä on joustaa ja vaimentaa tukivarren liikkeet. Puslat ottavat vastaan suurimman osan voimasta jarrutuksen, kiihdytyksen ja kaarreajon aikana.
- Vikaantuneiden tukivarren puslien yleisimmät oireet ovat ajoneuvon puoltaminen, renkaiden epätasainen kuluminen ja kolina kiihdytettäessä tai jarrutettaessa.
- Puslien vaihtaminen on yleisesti ottaen melko haastavaa, minkä vuoksi on suositeltavaa antaa ammattimekaanikon tehdä työ. Jos työn haluaa siitä huolimatta tehdä itse, on hyvä varmistaa, että vaihtaa puslat juuri omalle ajoneuvolleen sopivalla tavalla.
TOP-tuotteet aiheesta: