Paineenmuunnin eli ahtopaineen muunnin on osa, jonka tehtävänä on tasata ja säädellä ahtopainetta. Muunnin voi olla joko elektroninen tai mekaaninen.
Tämä artikkeli käsittelee auton paineenmuuntimen toimintaa, sen vikoja ja vikojen yleisimpiä oireita.
Miten auton paineenmuunnin toimii?
Auton painemuunnin nimensä mukaisesti säätelee ahtopaineen tasoa. Jotta itse paineenmuuntimen toimintaperiaatteen voisi kunnolla ymmärtää, tulee ensin kerrata, kuinka koko ahtojärjestelmä toimii.
Turboahtimen toimilaite pakottaa bensiinikäyttöisen järjestelmän hukkaportin auki ja siten muuttaa paineenkorotuksen mekaaniseksi. Hukkaportti auetessaan sallii pakokaasun virtaamisen turboahtimen ympäri. Hukkaportteja on järjestelmässä useita, osa niistä on ulkoisia ja osa turbon sisäisiä. Ulkoiset portit tulee asentaa pakosarjalle ennen kuin asennetaan turbo autoon.
Kun ahtopaine nousee tietylle tasolle, paineenmuunnin avaa hukkaportin. Yleensä muuntimessa on neulaventtiili eli ahtopaineen säätöventtiili eli ahtopaineventtiili, joka avautuu ja sulkeutuu sähkömagneettisen solenoidin avulla. Sen vuoksi sitä kutsutaan joskus myös turbon magneettiventtiiliksi. Venttiilin voi ohjata olemaan kiinni tai auki muuntamalla sähköpulssia. Siten ilmanpaineen virtausnopeus venttiilin läpi muuttuu tehokkaasti. Kun hukkaportti avautuu, paine tasautuu ja turbon nopeus hidastuu, mutta kun se sulkeutuu, ahtopaine kasvaa jälleen. Ahtopaineen säätely toimii siten, että turbon ympärille ohjataan pakokaasua juuri oikea määrä halutun ahtotehon saavuttamiseksi. Paineensäätimen solenoidissa olevien porttien määrä tekee paineen tarkemman säädön mahdolliseksi. Portteja voi olla esimerkiksi kolme tai neljä.
Autoissa on kahdenlaisia ahtopaineen muuntimia; elektronisia ja mekaanisia.
- Elektroniset paineenmuuntimet ovat yleensä mekaanisia kalliimpia. Niiden säätötarkkuus on erittäin korkea, sillä niissä moottoriohjausyksikkö on vastuussa paineen säätelystä. Elektronisissa paineenmuuntimissa on yleensä mahdollista säädellä turboahtimen käynnistymisnopeutta, säätimen herkkyyttä eli reaktioaikaa ja maksimiahtopainetta.
- Mekaaniset paineenmuuntimet ovat paineenmuunnintyypeistä yksinkertaisin, sillä ne käyttävät paineensäätöön jousikuormitteista venttiiliä. Yksinkertaisimmillaan se on vain letku, joka yhdistää ahtopaineen lähteen hukkaportteihin. Mekaanisen muuntimen etuina on sen huollon ja ylläpidon yksinkertaisuus, helppokäyttöisyys ja helppo asennettavuus.
Autoon voi jälkiasentaa sekä elektronisen että manuaalisen laitteen, mutta auton turboahtimen toimintaperiaate ja auton malli vaikuttavat jälkiasennukseen. Useimmiten elektronisen laitteen asentaminen jälkikäteen on monimutkaisempaa.
Auton paineenmuunnin: oireet ja viat
Onko autostasi ahtopaineen säätöventtiili rikki? Näitä yleisimpiä oireita kannattaa pitää silmällä, jos epäilet, että paineenmuuntimessa on vikaa.
- Moottorin merkkivalo syttyy. Kyseessä on yleisoire, joka saattaa myös viitata paineensäätimen ongelmiin.
- Vikakoodit. Vikakoodit P2563 ja P0243 viittaavat yleensä ahtopaineen säätimen ongelmiin.
- Heikentynyt ahtokyky. Yleisin ahtopaineen säätöventtiilin oire on ahtopaineen väheneminen. Mikäli venttiilivika tai sen toimintahäiriö estää hukkaportin avautumisen tai sulkeutumisen, ahtoteho heikentyy.
- Äkilliset laskut tai nousut ahtopaineessa. Mikäli kyseessä on turbon magneettiventtiilin häiriö, oireena on yleensä ahtopaineen äkilliset muutokset. Ahtopaineen säätely muuttuu epätasaiseksi, jos osa lähettää vääriä tietoja moottorinohjausyksikköön.
- Hidastunut ahtojärjestelmän vaste. Jos paineensäätimessä on vikaa, saattaa paineensäädössä ilmetä viivettä.
Yleensä oireiden syynä on joku seuraavista:
- Lika ja tukokset. Paineenmuuntimen sisään saattaa kertyä likaa tai hiilikarstaa, mikä heikentää sen toimintakykyä.
- Ongelmat sähköjärjestelmässä. Huonokuntoiset ja korrosoituneet liitännät sekä johdot voivat aiheuttaa häiriöitä solenoidin toiminnassa.
- Kulumat. Osat ahtopaineen solenoidin sisällä voivat tukkeutua tai rikkoutua ajan myötä, jolloin laitteen suorituskyky heikentyy.
Mikäli autosi paineenmuuntimessa on vikaa ja tarvitset uuden laitteen, sen ostaminen verkosta on yksinkertaista. Sopivan osan löytämiseksi käytä vain avuksi tuotteen numeroa, auton rekisterinumeroa tai valmistenumeroa tai tuotteen nimeä yhdessä auton merkin kanssa (esim. ”VW Passat ahtopaineen säätöventtiili”).
TOP-tuotteet aiheesta:
- VW Transporter ahtopaineen säätöventtiili
- Saab 9 5 ahtopaineen säätöventtiili
- Ahtopaineen säätöventtiili Volvo V70
- Audi A4 B7 ahtopaineen säätöventtiili
- MB Vito ahtopaineen säätöventtiili